Foto: Carina Olsson
måndag 15 juli kl 16:07

Lm eftersök

Resultat Länsmästerskap eftersök 2024, Jägareförbundet Värmland.

Söndagen den 14 juli arrangerade Jägareförbundet Värmland tillsammans med Arvika Jaktvårdskrets länsmästerskapet i eftersök i Mangskog. Samlingsplats var vid Hembygdsgården i Mangskog.

Då det var Arvika Jaktvårdskrets representant Christel Newborg med hunden Full Blast´s Jinnie som vann fjolårets länsmästerskap, så var det Arvikakretsens tur att arrangera årets länsmästerskap enligt våra regler.

Vädret var väl inte det bästa för folket med regn, men för hundarnas del var det nog inte så dåligt med tanke på den svala temperaturen och fukten i spåret som kan göra att vittringsförhållanden blir bättre.

12 ekipage var anmälda och 9 kom till start. 3 hade av olika orsaker inte möjlighet att delta och de hade inga reserver uttagna på sina kretsmästerskap heller som kunde hoppa in.

I år var det första gången vi körde med det nya regelverket framtaget av Jägareförbundet centralt, vilket bland annat innebar skytte med klass 1 vapen, samt att de även skulle bära med sig vapnet när de gick spåret. Årets spår var efter ett ”påskjutet” vilt som träffats i käken, så det låg tänder, hår med mera i sårlegan som skulle ge extrapoäng om det hittades. Här hade några ekipage otur och fann inte detta av olika orsaker, som till exempel att hunden genade, gick i vind eller markerade utan att föraren såg det. Missarna här gav lite poängavdrag. Det fanns också lite annat klurigt efter spåret som passivitetsövning, för att se om hundarna behåller fokus på spåret även efter detta stopp. Här var det också något ekipage som genade förbi och helt missade momentet.

Efter det att spåret var genomfört så fick skyttarna åka till en skjutstation där det sköts på en gris och en rådjursfigur. Säkerhet och vapenvana bedömdes högt enligt det nya regelverket.

Sedan åkte ekipagen tillbaka till hembygdsgården där det bjöds på korv, dryck, kaffe och kaka. Och som ett avslutande moment gjordes ett teoriprov på 15 frågor.

Kollegium hölls därefter med samtliga domare, skjutledare och undertecknad.

Poäng sattes på fyra olika delmoment, skottplats, spårning, teorin samt skyttet. Sedan läggs poängen ihop och vid lika poäng så avgör högst poäng på spårarbetet eventuell särskiljning.

Årets glada vinnare blev en Beaglehane vid namn Setervollens Idja Rávga med ägare Lars-Anders Hult tävlandes för Torsby Jaktvårdskrets med 246 poäng.

Tvåa blev den Hannoveranska viltspårhundstiken Kora Von Mihovil Hof med ägare Magnus Olsson, Kil/Forshaga JVK med 240 poäng.

Trea blev Gråhundshanen Smygarebäckens Gibson med ägare Sören Flognman, Eda JVK med 235 poäng. Här var det samma totalpoäng som 4:an, men Gibson hade 13 poäng högre på spårningen vilket avgjorde deras särskiljning.

Fyra blev välkända Labradortiken Wild´n Beautys No Problem ”Hilda” med ägare Karin Björck, Karlstad/Hammarö JVK med 235 poäng.

Femma blev Basset Fauve De Bretagnetiken Nimrods Solbrud ”Siri” med ägare Anita Malmgren Sunne JVK med 192 poäng.

Sexa blev Labradortiken Full Blast´s Jinnie med ägare Christel Newborg, Arvika JVK med 190 poäng. Här hade Jinnie 9 poäng högre på spårdelen än sjuan så det avgjorde deras särskiljning.

Sjua blev Labradorhanen Duckedups Baikal Teal med ägare Rebecka & Lennart Carlsson, Årjängs JVK med 190 poäng.

Åtta blev Korthåriga Normaltaxen Vulpes Össi med ägare Maria Moberg, Kristinehamns JVK med 187 poäng.

Och på nionde plats kom Strävhåriga Normaltaxtiken Eliza med ägare Dieter Heidkamp, Hagfors JVK med 186 poäng.

Vi Gratulerar vinnarna och övriga placerade till mycket bra resultat! Bra kämpat!

Vinnaren är inbjuden att starta på regionsmästerskapet som preliminärt går den 31 augusti i Sörmland. Vi önskar vårt ekipage lycka till där!

Stort tack för ett mycket välarrangerat länsmästerskap till alla domare, figuranter, Mangskogs skytteklubb och övriga medhjälpare samt till Arvika JVK, med Åse Palm i spetsen som ordnade det hela och höll i arrangemanget tillsammans med mig.

Nu ser vi fram emot nästa års länsmästerskap som då arrangeras av Torsby JVK.

Carina Olsson hundansvarig Jägareförbundet Värmland

Skärmavbild 2024-07-15 kl. 18.05.55.png